منافع اپلیکیشن‌های ورزشی برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2

6 آوریل 2017- مزایای اپلیکشین‌های ورزشی و اثر بخشی آنها برای کنترل بیماری دیابت نوع 2 در یک مطالعه‌ی جدید بررسی گردید. یک اپلیکیشن ورزشی بنام exergame نوعی بازی برای گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها است که موجب تحرک افراد درحین بازی می‌شود.

 حرکات بدن از طریق یک فنآوری ردیابی می‌شود و بدین ترتیب کاربر می‌تواند از فواید شرکت در این بازی مطلع شود. فعال بودن و انجام ورزش راهی حیاتی برای کنترل چاقی و دیابت نوع 2 می‌باشد به همین دلیل محققان سوئیسی، استرالیایی و اسپانیایی به بررسی میزان تأثیر فعالیت ورزشی با استفاده از برنامه‌ی exergame بر افراد مبتلا به دیابت نوع 2 پرداختند.

 در این مطالعه 42 فرد 45 تا 70 ساله‌ی مبتلا به دیابت نوع 2 که به فعالیت‌های ورزشی نمی‌پرداختند، شرکت کردند. نمایه‌ی توده‌ی بدنی (BMI) این افراد بیش از 25 کیلوگرم بر متر مربع بود وهمه‌ی آنها با نحوه‌ی کار با گوشی‌های هوشمند آشنا بودند. آنها به دو گروه مختلف مستقیم شدند یک گروه با رژیم ورزشی فردی در خانه بوسیله ی یک اپلیکیشن‌ ورزشی که منحصراً برای این مطالعه ابداع شده بود، به ورزش ‌پرداختند. در این تمرینات از اپلیکیشن‌ MOBIGAME که در آن تمرینات قدرتی، استقامتی، تعادلی و انعطاف‌پذیری وجود داشت، استفاده شد.

 گروه دیگر در یک جلسه‌ی مشاوره‌ی سبک زندگی که به انجام تمرینات فیزیکی پایه و برنامه‌ی ورزشی قدرتی و استقامتی تشویق می‌شدند، شرکت کردند.

 فعالیت بدنی هر یک از شرکت کنندگان با استفاده از گام شمار اندازه‌گیری و اطلاعات از تلفن‌های همراه آنها یا یادداشت‌های این افراد گردآوری شد.

آنالیز اطلاعات نشان داد که برنامه‌ی ورزشی exergame نتایج بهتری را به همراه داشته و سطح فعالیت گروهی که از اپلیکیشن‌ گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کردند، نسبت به گروهی که در مشاوره‌ی سبک زندگی شرکت کرده بودند، بالاتر است.

محققان می‌گویند: این یافته‌ها می‌تواند به ابداع درمانهای بیشتر برای دیابت نوع 2 کمک کند و درعین حال بر اهمیت انجام ورزش به طور منظم تاکید دارد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/apr/study-to-look-at-how-exercise-apps-could-benefit-type-2-diabetes-96947328.html